گفتار درمانی در منزل | رهپویان سلامت شیراز

گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان

آشنایی با گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان

گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان، یکی از شاخه های توانبخشی می باشد که به آسیب شناسی اختلالات مربوط به گفتار و زبان می پردازد. در واقع گفتار و زبان بخش بسیار مهمی از ارتباط برقرار کردن با دیگران است.

گفتاردرمانگر یا پاتولوژیست گفتار و زبان کسی است که به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات مرتبط با گفتار و زبان و بلع می پردازد.

بخشی از ارتباط، صحبت کردن است. ما می توانیم با خواندن و نوشتن، زبان بدن، حالات چهره ای و حتی با تماس چشمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

پس فعالیت گفتاردرمانگر منحصر به “صحبت کردن” نیست چرا که برای خیلی از افراد پیش می آید که به دلیل آسیب های مغزی یا آسیب اندام های صورت (مثل قطع عضو یا فلجی عضله زبان) قادر به صحبت کردن نیستند ولی نباید این افراد را از ارتباط برقرار کردن محروم کرد.

حیطه فعالیت گفتار درمانگر :
  • لکنت زبان
  • اختلالات تلفظی و تولیدی
  • اختلالات صوت (صدا)
  • اختلالات یادگیری
  • آسیب شنوایی
  • آفازی (زبان پریشی)
  • گفتار فلجی
  • ارتباط مکمل و جایگزین
  • شکاف کام و لب
  • بیش فعالی
  • اوتیسم
  • کم توانی ذهنی
  • بلع

 

درمانگرهای فعال در این رشته علل و عوامل انواع اختلالات گفتار و زبان و اختلالات عملکرد دستگاه گفتار را مورد مطالعه قرار می دهند و روش های ارزیابی، شناسایی و تجزیه و تحلیل آن ها را می آموزند.

آسیب شناسان گفتار و زبان خدمات گسترده ای را ارائه می دهند که این خدمات عمدتاً به صورت فردی است؛ اما شامل مشارکت خانواده و دیگر گروه های نیازمند خدمات توانبخشی نیز می شود.

خدمات گفتاری با غربالگری اولیه برای اختلالات ارتباطی و بلع آغاز می شود و با ارزیابی، تشخیص و مشاوره جهت مدیریت و درمان این اختلالات ادامه می یابد.

چه کسانی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

 

به طور کلی هر فردی (در هر سنی) که در ارتباط برقرار کردن بخصوص از طریق گفتار و زبان مشکل داشته باشد نیاز به مراجعه به گفتاردرمانی دارد. البته در کودکان زیر ۶ سال توانایی برقراری ارتباط با توجه به سن آنها تعیین می شود.

افراد دارای لکنت، افراد دارای مشکلات تلفظی، افراد اوتیستیک (اوتیسم) ، افراد کم توان ذهنی، افرادی که مشکل در خواندن و نوشتن و ریاضیات دارند، افراد دیزآرتریک و آپراکسیک، افراد دارای مشکلات شنوایی، افراد دارای شکاف کام و لب، افراد دارای اختلالات صوتی (مثل صدای خش دار و گرفته) ، افراد دارای سرطان حنجره یا سرطان زبان یا سرطان گردن، کودکانی که دچار تاخیر در گفتار و زبان هستند و دیر به صحبت کردن می رسند، افرادی که پس از صدمات مغزی (مانند سکته مغزی، تومور مغزی، ضربه مغزی، دمانس و…) دچار مشکلاتی در حیطه گفتار و زبان و بلع شده اند، بیماران MS، بیماران پارکینسون، بیماران ALS، افرادی که به دلیل مشکلات تنفسی دچار اختلالات گفتاری شده اند، نوزادانی که نارس هستند یا دچار یک بیماری خاص هستند و در مکیدن و بلع شیر مشکل دارند، کودکان دارای بیش فعالی، افراد دارای سندروم داون و برخی سندروم های دیگر مانند سندروم ویلیامز و … باید جهت ارزیابی و درمان به گفتاردرمانگر مراجعه کنند.

گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان | رهپویان سلامت شیراز

اطلاعات تکمیلی در مورد گفتار درمانی

گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان ، اغلب به عنوان بخشی از یک تیم چند رشته ای همراه با متخصصان مراقبت های بهداشتی فعالیت می کنند سپس اطلاعات مربوط به هر مراجعه کننده را براساس نیازهای آن ها به متخصصان شنوایی، پزشکان، دندانپزشکان، نورولوژیست ها، پرستارها، کاردرمانگران، روانشناسان، متخصصان تغذیه، مربیان، مشاوران رفتاری و والدین ارجاع می دهند.

وظایف حرفه ای دانش آموختگان رشته گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان به شرح زیر است:

» ارائه مشاوره به مراجعین مبتلا به اختلالات گفتار و زبان در رابطه با کم کردن اثر مشکلات ارتباط، گفتار، زبان و بلع

» ارائه مشاوره به اعضای خانواده مراجعین مبتلا به اختلالات گفتار و زبان در ارتباط با نحوه تعامل با آن ها

» مشاوره با اعضای تیم توانبخشی و سایر متخصصان مرتبط برای ارائه بهتر خدمات توانبخشی و پزشکی به مراجعین مبتلا به اختلالات گفتار و زبان

» تشخیص علائم و نشانه های اختلالات گفتار، زبان، ارتباط و بلع در هر بیمار

» تشخیص نوع و شدت اختلالات گفتار، زبان، ارتباط و بلع در هر بیمار

» شناسایی عوامل محیطی، جسمی و خانوادگی موثر در تشدید و یا بهبود اختلال در هر بیمار

» شناسایی نیاز بیمار و خانواده او برای ارجاع به سایر متخصصان

» ارزیابی آسیب های نیازمند به خدمات گفتاردرمانی

» طراحی برنامه گفتاردرمانی، اجرای صحیح روش های گفتاردرمانی برای افراد دارای اختلالات تکاملی زبان با علل آسیب شنوایی و ناتوانی های ذهنی

» طراحی برنامه گفتاردرمانی، اجرای صحیح روش های گفتاردرمانی برای افراد دارای آفازی و اختلالات شناختی مانند دمانس

» طراحی برنامه گفتاردرمانی مقدماتی، اجرای صحیح روش های گفتاردرمانی برای افراد دارای اختلال در بلع (در فازهای بلع دهانی و دهانی-حلقی)

» طراحی برنامه گفتاردرمانی، اجرای صحیح روش های گفتاردرمانی برای افراد دارای اختلالات گفتار شامل لکنت، اختلال صدا و حنجره، اختلالات صدای گفتار و اختلالات حرکتی گفتار در کودکان

» پیشگیری اولیه و ثانویه به منظور جلوگیری از بروز و تشدید اختلالات گفتار، زبان، ارتباط و بلع (در فازهای بلع دهانی و دهانی-حلقی) از طریق آموزش به فرد، خانواده و جامعه

» غربالگری اختلالات گفتار، زبان، ارتباط و بلع (در فازهای بلع دهانی و دهانی-حلقی) در سطح جامعه

» پیشگیری در سطح سوم از طریق گفتاردرمانی افراد دارای اختلالات گفتار، زبان، ارتباط و بلع (در فازهای بلع دهانی و دهانی-حلقی)

 

در این مقاله سعی شد گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان را بررسی کنیم. امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بجای حضور در کلینیک های گفتار درمانی، درمانگر به منزلشان بیاید و تمرین‌های درمانی و ماساژهای مورد نیاز را در خانه خود انجام دهند. مجموعه رهپویان سلامت شیراز، این امکان را فراهم کرده است که درمانگر به منزل شما بیاید. از طریق صفحه تماس با ما ، میتوانید با گروه پزشکی رهپویان سلامت شیراز ارتباط برقرار نمایید و این خدمات را در منزل خود در شیراز دریافت کنید.